מידעו"ס - גיליון 99 - יוני 2022

32 מן השדה ישתמשו במנגנוני הסתרה - הכחשה, הדחקה, שכחה, התפרצויות זעם, התכנסות ועוד. במקרים כאלו נוכל לזהות מחסומים, הגנות או עכבות שקשה לפרקם באמצעות מילים בלבד. במפגש הטיפולי נכבד את המנגנונים האלו ונעבד את הטראומה בדרכים "עדינות". במאמר זה נתמקד בטיפול רגשי בעזרת בעלי חיים עבור ילדי אומנה ונציג קבוצה קצרת־מועד לילדי אומנה בעזרת בעלי חיים. טיפול בעזרת בעלי חיים - רקע || בעלי חיים נוכחים בחברה בחיי היום־יום. בני האדם מגדלים אותם בבתיהם ומשלבים אותם בספרות ילדים, בסרטים, בפרסומות ובתחומי חיים רבים, כמו גם בתחום הטיפול הנעזר בבעלי חיים. התהליכים הטיפוליים 18־ הראשונים הנעזרים בבעלי חיים תועדו כבר במאה ה , הפסיכיאטר בוריס לוינסון 1953־ בבתי חולים באירופה. ב ביסס את הכנסת בעלי החיים לעולם הפסיכותרפיה כאשר הכניס כלב לחדר הטיפול, במטרה לדרבן מטופלים שהתנגדו לטיפול. הוא טען כי נוכחות בעל חיים בחיי והערכה עצמית, האדם מפחיתה ניכור, מפתחת אמפתיה מקלה על בדידות ומסייעת למטופלים לשמור על חיוניות .)Levinson, 1969( ולהתגבר על חרדה ) מפרט שלושה אופנים בטיפול 2012( יהודה בעזרת בעלי חיים. הראשון הוא טיפול סביל, שמהותו צפייה פסיבית בבעלי החיים. השני הוא טיפול , שמהותו עבודה ועשייה אופרטיבית doing - מפעיל עם ועבור בעלי החיים והוא שם דגש על תנועה ,being - ואקטיביות. השלישי הוא טיפול האנשתי הנעזר בבעלי החיים כבסיס השלכתי, בעבודה בעלת אופי פסיכו־תרפויטי. בעלי החיים יכולים להופיע כייצוג חי או כדימוי לסמלים פנימיים, מודעים או לא )2008( מודעים, באסוציאציות שונות. פריש־פלס מצאה כי באמצעות השלכה ומטפורות מעולם החי, כמו גם באמצעות מגע ישיר עם בעלי חיים בטיפול, ניתן לסייע באופן משמעותי לילדים הסובלים מבעיות רגשיות ומהתקשרות לא בטוחה כתוצאה מהתעללות או הזנחה בשלבי חייהם הראשונים. בעלי החיים מאפשרים כניסה בטוחה למרחב האישי של הילד ומקום בטוח להתמודדות עם הקשיים. ) מתארים את תרומתם של בעלי 2000( לב ורדו החיים לבריאות הפיזית והנפשית ולעולמם החברתי של בני נוער בבתי ספר המשלבים בעלי חיים באקלים הבית ספרי. המפגש עם בעלי חיים במסגרת חינוכית מאפשר למידה חווייתית ויותר ביטוי של תכונות חיוביות, כישורים חברתיים ומיומנויות תקשורת. כמו כן, קיימת תרומה במישור הפיזיולוגי, מעצם השהייה ליד בעלי חיים וליטופם, המסייעת בהורדת לחץ הדם ומפחיתה תחושות חרדה. גם במישור הנפשי והרגשי, תרומתם של בעלי החיים לבני האדם גדולה: כאמור, בעלי החיים מתווכים, "שוברים קרח", מביאים עימם אהבה ללא תנאי, מעלים דימוי והערכה עצמית, מפתחים רגש אחריות ואמפתיה ומאפשרים חוויה של טיפול בזולת (דורון, ). בעלי החיים מביאים עימם חוויה לא שיפוטית 2000 ופחות מתנגדת, ובכך מקלים על מפגשים חברתיים ואינטראקציות בין־אישיות. הם מייצרים תחושת ביטחון ,)Veevers, 1985( בקשר ויכולים למלא תפקיד תחליפי כאשר בעל החיים מחליף, משלים או מבסס התקשרות בטוחה במקום התקשרות לא בטוחה, אמביוולנטית, .)Carr, 2018( נמנעת או לא אדפטיבית עם בני אדם להבדיל משימוש במשחק, השכיח בטיפול בילדי ), בטיפול בעזרת בעלי חיים 1992 , אומנה (קטנאך מתקיים קשר ממשי, עם "ישות שלישית", היוצר משולש טיפולי בין־סובייקטיבי שבהכרח משפיע על ), כמו גם על הסטינג כולו. 2011 , היחסים בטיפול (אוגדן הסטינג הוא מערך תחום בגבולות וכללים ברורים (זמן, מקום, צורת הישיבה וכדומה), שבמסגרתו מתאפשר ומתפתח התהליך הטיפולי. כאשר הסטינג הטיפולי הוא במרחב חי, בטבע, נוצר מערך טיפולי דינמי וייחודי שבו Berger & McLoed,( בעלי החיים שותפים לתהליך ). על פי "עקרון ההדדיות", המטופל ובעל החיים 2006 מוצאים עצמם תלויים זה בזה וצומחים במקביל זה עם זה, בתוך מערכת יחסים שבה יש לבעל החיים תפקיד .)1996 , מעברי ומקשר (שליו תהליך העבודה || הרציונל להקמת הקבוצה: הרעיון לקבוצה שנתאר כאן עלה בשירות האומנה של ארגון א.ד.נ.מ מתוך זיהוי צורך בהתערבויות שאינן מילוליות בלבד בקרב ילדי אומנה. מתוך הבנה זו, עלה הרעיון לבחון התערבויות בעזרת בעלי חיים. לצורך כך, מנחות אומנה מהארגון הגיעו למפגש חשיפה והיכרות בפינת החי שבקיבוץ שדות־ים. במפגש זה נוצר קשר עם מנחת אומנה מהחברה הערבית, שיזמה והניעה את הרעיון לקבוצת ילדי אומנה מהמגזר. בתחילה תוכננה קבוצה טיפולית בהנחיית מנחת אומנה ומטפלת רגשית בעזרת בעלי חיים, אך רעיון זה נתקל בכמה אתגרים: ראשית, מגבלת השפה - הילדים והמטפלת הרגשית אינם דוברים אותה שפה. הועלה חשש כי על אף השפה הלא־ורבלית שמביאים עימם בעלי החיים, יתפספסו תוכני עומק רלוונטיים. שנית, מדובר באוכלוסייה שזוכה למענים טיפוליים מגוונים, במטרה לעזור לילדים להתמודד עם הנרטיב של חייהם, עם הטראומות ועם החוויות המורכבות. לפיכך, הוחלט על הקמת קבוצה פסיכו־חברתית ולא טיפולית. הוחלט כי מנחת האומנה תנחה את הקבוצה יחד עם מנהל פינת החי, שהוא מנחה קבוצות בעל ניסיון רב, תחת הדרכתה של המטפלת הרגשית.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=