מידעו"ס - גיליון 100 - דצמבר 2022

החליטה עיריית תל־אביב 1998 באוניברסיטאות; בשנת לארח בפעם הראשונה את מצעד הגאווה השנתי (פזמוני־ ). יתר על כן, בוצעו תיקונים 2011 , לוי, שילה ופנחסי בחוק למיגור האפליה כנגד קהילת הלהט"ב: תיקון ב"חוק הזדמנויות בעבודה" על ידי הוספת איסור על אפליה בקבלה ,1997 לעבודה, וחקיקת "חוק איסור לשון הרע" בשנת .)2009 , שבין היתר אוסר ביזוי על רקע נטייה מינית (טמיר בישראל, ניתן להבחין בנוכחות פומבית 90־ החל בשנות ה הולכת וגוברת של הומוסקסואלים, המשתתפים באופן פעיל במאבק חברתי להכרה ולזכויות. לאחר תיקון חוק העונשין בנוגע לאיסור פלילי למשכב זכר, נעשה מהפך משמעותי בתחום התקשורת וניתן היה להתחיל לראות פעילים רבים ). בהיבט הדתי, היהדות 2002 , במרחב הציבורי (קמה שוללת יחסים חד־מיניים, דבר שהוביל לאיסורים בנוגע לסוגיות מיניות מסוימות, שחלקם התקיימו בעבר ותוקנו וחלקם עדיין קיימים. ביתהדין הרבני הואהמוסדהבלעדי המוסמךמתוקףהחוק לטיפול בנושא הנישואין בין בני־זוג יהודים במדינת ישראל. זוגות חד־מיניים אינם יכולים להינשא במדינת ישראל, היות שלא קיימת אלטרנטיבה חלופית עבורם. כמו כן, ישנם איסורים מתוקף החוק שאינם מאפשרים את הקמתו של תא משפחתי חד־מיני, כגון חוק נשיאת העוברים (פונדקאות), ואי־הכרה באימוץ המבוסס על יחסים חד־מיניים בישראל ). מענה שכיח, שאנשי המפתח בקהילה 2009 , (טמיר הדתית וחבריה אימצו אל חיקם כדי להתמודד עם נטייתו המינית של הפרט, הוא "טיפולי המרה"; דהיינו טיפול "פסיכולוגי" שנועד להכחיד את נטייתו ההומוסקסואלית Jenkins &( של הפרט ולהביאו להטרוסקסואליות .)2001 , ; שביידל Johnston, 2004 בהתייחס לאוכלוסיית הטרנסג'נדרים/ות, גם כאן ההתייחסות בעבר הייתה בראייה של המודל הרפואי. )DSM בספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי ( , וכן בגרסתו המתקדמת 1980 בגרסתו השלישית, בשנת , קטגוריית הטרנסקסואליות הופיעה לראשונה 2000 בשנת כקטגוריה המאבחנת מצוקה נפשית תחת השם "הפרעה (Gender Identity Disorder) בזהות המינית" .(Drescher, Cohen-Kettenis & Winter, 2012) לאחר מכן, במהדורה החמישית של ספר האבחנות, שם זה הוחלף ל"דיספוריה מגדרית", מה שמבטא תחושה של לחץ ואי־נוחות כתוצאה מהפער בין המין הביולוגי שהאדם משויך אליו לבין זהותו המגדרית. ראוי לציין כי הארגון Professional( המקצועי העולמי לבריאות טרנסג'נדרים מדגיש כי )Organization for Transgender World טרנסג'נדריות כשלעצמה איננה הפרעה נפשית, אך קשיים נפשיים נוצרים מעצם התמודדותם החברתית והאישית של טרנסג'נדרים עם אפליה ואי־קבלת זהותם המגדרית .)Winter et al., 2009( בהתייחס לקבלת שירותים סוציאליים בישראל בעבר, ניכר כי חסמים רבים ניצבו בפני מקבלי השירותים מקהילת הלהט"ב, לרבות סירוב למתן טיפול וגילויי אפליה מצד נותני שירותים במסגרות הרווחה; טיפול לקוי שאינו ראוי או כזה שאינו עומד בהלימה עם צורכיהם המגוונים; ניסיונות חוזרים ונשנים להמרת נטייתם המינית או זהותם המגדרית; אי־פנייתם לשירותי בריאות הנפש עקב החשש לתיוגם כ"חולי נפש"; חווייתם כשוליים בחברה הישראלית ועוד. אי לכך, קהילת הלהט"ב נחשבת לקבוצת מיעוט במדינת .)2014 , ישראל (קמה מבט אל ההווה והעתיד || ניכר כי מאז ועד היום חלו שינויים רבים ביחס החברה הישראלית והחוק במדינת ישראל כלפי קהילת הלהט"ב, אולם יש עוד כברת דרך לעבור עד לשוויון מלא. כך למשל, באזורים מסוימים בחברה הדתית־חרדית הפרקטיקה של "טיפולי המרה" עדיין נוכחת, על אף חוזר שהוצא מטעם משרד הבריאות אשר אוסר בפירוש על קיום טיפולי המרה, מתוך הבנה כי יש סכנות נפשיות העלולות להיגרם כתוצאה מטיפול זה. כמבט אל העתיד, יש לחדול באופן מיידי מביצוע פרקטיקה פסולה זו, אשר פוגעת בנפש האדם ואף עשויה להוביל למקרי אובדנות, ולאכוף זאת חוקתית. ביטוי נוסף לקושי בהכלה ובקבלה בחברות מסורתיות כגון החברה הדתית־חרדית ניתן לראות באמצעות המקרה של הילד בן השמונה מגבעת־שמואל. הורים שילדיהם לומדים איתו בכיתה הפגינו מתוך חשש שמא "ידביק" את ילדיהם בזהותו המגדרית המגוונת. גיבוי לכך ניתן על ידי חברי כנסת וביניהם ח"כ מיכל וולדיגר, שבאופן אירוני היא יו"ר שדולת בריאות הנפש, שתמכה במאבקם וקראה למשרד החינוך ל"תקן" את המצב שנוצר כדי לא לחשוף את הילדים לתופעות חריגות אלו. יש להדגיש כי משרד ביטוי נוסף לקושי בהכלה ובקבלה בחברות מסורתיות כגון החברה הדתית־ חרדית ניתן לראות באמצעות המקרה של הילד בן השמונה מגבעת־שמואל. הורים שילדיהם לומדים איתו בכיתה הפגינו מתוך חשש שמא "ידביק" את ילדיהם בזהותו המגדרית המגוונת 58

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=