מידעו"ס - גיליון 100 - דצמבר 2022

39 ע בודה סוציאלית היא מקצוע הנע באופן תמידי וסינרגטי עלשני צירים: ציר בין־לאומי וציר מקומי, המחובר לקהילה. המקצוע מושתת על איגום ידע מבוסס־ראיות והמשגתו לתאוריה אוניברסלית. כמו כן, קוד האתיקה הגלובלי שלנו ודרכי היישום של התאוריות מחייבים זיקה ורגישות לסוגיות ייחודיות - מקומיות, תרבותיות, אתניות ואחרות. צירים אלו מאפיינים גם את ההכשרה למקצוע, הנעשית במסגרות אקדמיות אשר מגבירות למידה ומעורבות גלובלית מחד גיסא, ופיתוח ידע ושיטות התערבות ילידיות ומקומיות מאידך גיסא. בישראל, העבודה הסוציאלית מוסדה עוד טרם ימי המדינה ונסמכה תחילה על עבודה סוציאלית ועובדים סוציאליים מאירופה ומארה"ב. ככל שחלף הזמן התפתחו מסלולי הכשרה ישראליים ייחודיים - תחילה באוניברסיטאות המחקר ומאוחר יותר גם במכללות האקדמיות האזוריות, אשר פיתחו ידע ייחודי, רגיש תרבות ומקום, התואם את העבודה הסוציאלית בישראל. לצד זאת, נמשכה ואף התחזקה הזיקה לארגונים הבין־לאומיים ולידע שנצבר במקומות שונים, ובכללם מדינות אמריקה ואירופה, אפריקה, אסיה ואוקיאניה, וכן במסגרת מיזמים בין־לאומיים שמערכות הרווחה וההשכלה הגבוהה בישראל שותפות בהם. ביטויים לזיקה אמיצה זו ניתן לראות, בין היתר, בחברות המתמשכת של בתי הספר לעבודה סוציאלית ,)IASSW בישראל בארגון העולמי של בתי הספר ( בחברותו של איגוד העובדים הסוציאליים בישראל בפדרציה הבין־לאומית של העובדים הסוציאליים ), בהשתתפות בתוכניות של האיחוד האירופי IFSW( לקידום פרויקטים בין־לאומיים (למשל, ארסמוס) ובשותפות לפיתוח ידע, תוכניות לימודים והכשרה בעבודה סוציאלית מטעם האיגוד האירופי של בתי ) והאיגוד העולמי של בתי הספר EASSW הספר לע"ס ( ). נוסף על אלה, ישראל שותפה בפיתוח IASSW( student and תוכניות לחילופי סטודנטים וסגל ( ), פיתוח תחומי דעת כמו ע"ס בין־ faculty mobility ) וע"ס ילידית International social work לאומית ( ), ועוד. Indigenous social work( בשנה האחרונה, לאחר מבצע "שומר החומות", הציב האיגוד העולמי אתגר כביר בפני בתי הספר בישראל באשר לתפקידי העבודה הסוציאלית והעובדים הסוציאליים במימוש חזון הארגון. בכתב החזון של הארגון נכתב כי מטרתו "לקדם את הפיתוח של חינוך לעבודה סוציאלית ברחבי העולם, לפתח סטנדרטים לשיפור איכות החינוך לעבודה סוציאלית, לעודד חילופין בין־לאומיים באמצעות מסגרות לשיתוף פעולה במחקר ובמענקים בעבודה סוציאלית, לקדם זכויות אדם ופיתוח חברתי באמצעות פעילויות מדיניות והסברה". כל אלו מתורגמים לסדר יום שמטרתו להגביר סולידריות וצדק לא להשאיר אף לא אחד מאחור. חברתי ובמיוחד ברוח החזון שלעיל, היו קולות בארגון שקראו להחרים את בתי הספר לעבודה סוציאלית בישראל ולדרוש מן העובדים הסוציאליים לנקוט בפעילות כנגד מדיניות הממשלה. אנו, כנציגים וחברים בארגון, סברנו כי הדרך הנכונה והראויה איננה יצירת חומות אלא בניית גשרים של יצירה ופעולה, ולפיכך תמכנו ביצירת קבוצת עניין בין עובדות ועובדים סוציאליים מישראל ומהרשות הפלסטינית לקידום עבודה סוציאלית אזורית, שכבר החלה את עבודתה. לנוכח תהליך מורכב, רגיש ורב־מהמורות זה, לאור החשיבות שאנו רואים בקידום מעמדם הבין־לאומי של בתי הספר ושל העובדים הסוציאליים בישראל ולנוכח הדאגה להמשך שיתוף הפעולה עם הארגונים הבין־לאומיים למען הכשרה ופיתוח ידע מקצועי התואמים את רוח הזמן - נבחרה הכותבת הראשונה לשמש כנציגת מנהלי בתי הספר בארגון, ולאחרונה נבחר הכותב השני כחבר הוועד המנהל ונציג האספה של כלל אנשי הסגל החברים בארגון. אנו פועלים מתוך שאיפה עמוקה להגדיל את מגוון שיתופי הפעולה, ללמוד מן העולם ככל שניתן ולחלוק את הידע הייחודי שנצבר בישראל עם עמיתותינו ועמיתינו ברחבי העולם. אנו משתתפים, בין היתר, בהנחיית קבוצה מקוונת של סולידריות, תמיכה וחיזוק למען עמיתים חברי סגל מבתי הספר לע"ס באוקראינה, שחייהם השתנו לבלי בעקבות הפלישה הרוסית 24.2.2022 הכר בתאריך לארצם. הקבוצה, שהוקמה ביוזמת הארגון האירופי של European י( EASSW בתי הספר לעבודה סוציאלית - ,)Association of Schools of Social Work IASSW יחד עם הארגון העולמי של בתי הספר - International Association of Schools of( ), נפגשת אחת לשבוע החל מתחילת Social Work חברי סגל ועובדים סוציאליים 30־ המלחמה. חברים בה כ עבודה סוציאלית במצבי מלחמה וקונפליקט היא לא אחת שם נרדף לעבודה הסוציאלית בישראל. מלחמות ומשברים הם כאב נורא, אך הם גם הזדמנות להסתייע בידע הייחודי שצברנו כאן

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=