מידעו"ס - גיליון 100 - דצמבר 2022

לרפורמה במערכת שירותי הרווחה. הוא הוכן במשך שנתיים ביוזמת קרן מנומדין, תוך קיום שיח עם אנשי מקצוע במשרד הרווחה, עם משתמשי השירות ועם ארגוני החברה האזרחית. לאחרונה, התוכנית זכתה לתמיכת משרד הרווחה וחלק מהמלצות הדוח כבר אומצו או נמצאות בשלבי אימוץ. הצעדת מערכת הרווחה קדימה מחייבת לבסס תוכנית פעולה ארוכת־טווח, שתתבסס על כמה הנחות יסוד: רווחה טובה כזכות חברתית; השקעה חברתית; התמודדות אפקטיבית עם עוני; אוטונומיה של משתמשי השירות; אחריות משרד הרווחה על הספקת שירותי רווחה והפיקוח עליהם; הבטחת מרכזיותם של העובדות והעובדים הסוציאליים; ביזור סמכויות לרשויות המקומיות ודגש על הקהילה. רווחה טובה כזכות || רווחה טובה היא מרכיב מרכזי בזכותם החברתית של אזרחי המדינה, בדומה לזכות לביטחון סוציאלי, לבריאות או לחינוך. כדי להבטיח שאכן כל אזרח הזקוק לכך יוכל לממש זכות זו בעת הצורך, הכרחי להקים את המנגנונים המשפטיים, הביורוקרטיים, המקצועיים והתקציביים שיבטיחו הרשויות המקומיות, ללא יוצא מן הכלל. החוק יישען על עקרון הרווחה כזכות חברתית ויבטיח שהאזרח ידע מה מערכת הרווחה צריכה לספק ומהם תנאי הזכאות בכל תוכנית. הוא גם ייצור מנגנון ערער נגיש. טיוטה מלאה של חוק זה, שיחליף את חוק שירותי הסעד הקיים, נוסחה במהלך השנה האחרונה בהובלת משרד הרווחה ובהשתתפות עו"סים, אנשי אקדמיה וארגוני חברה אזרחית רבים. לצד החוק, נדרשת רפורמה באופן המימון של שירותי הרווחה על ידי משרד הרווחה. השיטה הקיימת (שיטת המצ'ינג), המחייבת השתתפות תקציבית אחידה של כל הרשויות המקומיות, פוגעת קשות ברשויות החלשות, שבהן שיעור גדול יותר של משתמשי שירות ומשאבים פחותים בהרבה לענות על צורכיהם. לכן, כצעדים נלווים לצעדים שלעיל, חשוב לאמץ סלי שירותים ייעודיים לאוכלוסיות ספציפיות שבאחריות משרד הרווחה. הדבר נכון במיוחד לילדים בסיכון ולאוכלוסיית האזרחים הוותיקים. סלים אלה יקבעו בבירור מהן הזכויות של המשתייכים לקבוצות הללו, מהם כללי הזכאות ומה מקור המימון. לבסוף, קביעת זכות איננה מספקת כדי להבטיח שהיא תמומש. על כן, צריך לקבע את רעיון מיצוי הזכויות האקטיבי כמרכיב מרכזי בפעילות משרד הרווחה ולהרחיב מאוד את המערך העוסק בכך, כולל הגדלת מספר העו"סים העוסקים במיצוי זכויות. השקעה חברתית || מערכת הרווחה אמורה לעסוק לא רק בתפקידה המסורתי, של הגנה על הסובלים ממצוקות, אלא גם בפיתוח ההון האנושי של אוכלוסיות היעד שלה כדי למנוע מצוקות בעתיד. יש דרכים שונות לעשות זאת, ולהן שלוש דוגמאות: הראשונה היא הבטחת הנגישות של מסגרות חינוך איכותיות לפעוטות באוכלוסיות בסיכון והחיות בעוני, ללא קשר לשאלת תעסוקתם של ההורים או יכולות ההשתתפות שלהם במימון המסגרות. הימים הראשונים בחייהם 1,000־ מחקרים מלמדים ש של פעוטות קריטיים להתפתחותם המאוחרת, ואין השקעה כדאית מזו. הדוגמה השנייה הוא הצורך לממש בהיקף נרחב בהרבה את עקרון השילוב בין רווחה לתעסוקה בעבור האוכלוסייה הבוגרת, מתוך ההנחה שתעסוקה יכולה לתרום לרווחה. בישראל הצטבר ניסיון רב בתוכניות תעסוקתיות המשלבות טיפול הוליסטי, בהקשרים של רווחה עם שילוב מיטבי בשוק העבודה. את המערך הזה צריך להרחיב מאוד ולהכשיר עו"סים תעסוקתיים להפעלתו. לבסוף, ניתן לפלס דרך להשתלבות חברתית גם לנוער עובר חוק. מחקר שנערך על תוכנית ייחודית לטיפול בנוער עבריין בשכונות המזרחיות של ירושלים מלמד כי שילוב של פעולות אכיפתיות עם טיפול אינטנסיבי בנערים, מתן אפשרויות להכשרה ושילוב במערכות קהילתיות, יכולים לצמצם במידה ניכרת את היקף בקרב עובדות ועובדים סוציאליים, יש תרעומת מוצדקת על תנאי העבודה בשירותי הרווחה. כתוצאה מכך, ולמרות מספרם הגדול של בוגרי לימודי עבודה סוציאלית היוצאים מדי שנה לשוק העבודה, מספר המשרות הפנויות בשירותי הרווחה גדול 30

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=