מידעו"ס - גיליון 100 - דצמבר 2022

מכאן, שיש תכנים רבים, מיומנויות, עקרונות ומתודות אשר נלמדים במקצוע שלנו מדורי דורות וצריכים להמשיך להילמד. הם עדיין אקטואליים ורלוונטיים, והיום יותר מאי־פעם. כשהייתי סטודנטית שנה), נתבקשנו 20־ בשנה א' (חלפו מאז מעט יותר מ בסמסטר הראשון לאתר בעיה חברתית ספציפית וללמוד עליה בתהליך של סיורים ומפגשים בשדה. כיום, כמרצה לסטודנטים שנה א', גם אני שולחת את הסטודנטיות שלי לאתר בעיה חברתית בשדה וללמוד עליה בתהליך דומה. לרוב, לאחר סיור אחד בשדה, הסטודנטיות חוזרות במבט מבולבל; הן אינן מבינות היכן עליהן לאתר את הבעיה החברתית ואיפה היא מסתתרת. בעיות חברתיות, כך מגלים במהרה במקצוע הזה, אינן נכתבות על שלטי החוצות בנתיבי איילון וצריך לחפש אותן היטב. אני מסבירה לסטודנטיות שלי שעלינו להיות "בלשיות"; לחפש ללא הרף ולאתר את הרמזים שיכולים לספר לנו משהו על הבעיה החברתית. אחרי כמה מפגשים, הן מבינות הרבה יותר טוב את הכוונה, ובסוף הסמסטר, כשעורכים סיכום, הן משתפות בכך שלפתע החלו לראות צרכים ובעיות במקומות נוספים, אף שלא חיפשו. אני מסבירה להן שאת המשקפיים הללו קשה מאוד להסיר לאחר שהתרגלנו אליהם... זהו תרגיל שלא נס לחו, וכמוהו יש עוד רבים. וכמובן, לצד ההיאחזות שלנו בחומרים המוכרים והידועים, אין ספק שעלינו, באקדמיה ובשדה, להכין את עצמנו לעולם החדש והמשתנה שאנו מצויות לפתחו. הכנה זו תדרוש מאיתנו חשיבה מחודשת והתכווננות לכיוונים לא מוכרים. אפרט כאן חלק מהכיוונים שלעניות דעתי עלינו להתחיל לעסוק בהם (או להעמיק את העיסוק בהם) ביתר שאת. , שהשינויים בשוק העבודה המשתנה לעסוק צריך בו משפיעים וישפיעו על החברה האנושית כולה: משמעות העבודה עבור הפרט, מעמד העובדים, עובדים ללא איגודים, עבודה ללא עובדים, עבודה היברידית ושלל סוגיות חברתיות ואתיות הנגזרות מהתפתחויות אלו. יש מקום להגדלת הידע לגבי , תחום התערבות מקוונת בעולמות וירטואליים שהתפתח רבות בעקבות הקורונה וימשיך להתפתח. האדם לדיגיטל ככלל, הקשר ההולך וגובר בין מצריך הבנות חדשות; למשל, לגבי גידול ילדים בגיל הרך בעולם רווי מסכים, לגבי סוגיות אתיות חדשות שנוצרות מדי יום, התמכרות למסכים, תופעות פסיכולוגיות סביב מרכזיותן של מדיות דיגיטליות בחיינו, ועוד. בתוך עולם משתנה, אני סבורה שעלינו להרחיב .יזמות חברתית את ארגז הכלים כך שיאפשר יותר בהקשר זה, אם לא ניתן הד לעשייה הציבורית שלנו בעולם של מיעוט משאבים, לא נקבל המשך הגברת תמיכה לביצוע עבודתנו. לכן, יש לתת כלים ל הנראות, ובכלל זה מיומנויות של פרסום ושיווק ההתערבויות שלנו כעובדות סוציאליות - בתקשורת השותפות וברשתות החברתיות. עוד יש להעמיק את , שכן האנשים המתמודדים עם אוכלוסיות היעד עם מצבים מסוימים הם מומחים למצבם ותהיה זו החמצה לא להיעזר במומחיות זו, בייחוד בעידן שבו מצבים משתנים כל העת. אני סבורה שעלינו להכשיר של אקטיביזם עובדות סוציאליות שיידעו לעודד אוכלוסיות היעד, ככלי דואלי לריפוי פנימי וחיצוני. בעיניי, עומק הבעיות ועוצמתן מדגישים את הצורך וההכרח לאמץ את הידע, המיומנויות, הגישות העבודה הסוציאלית וההתערבויות שמציעה לנו (כפי שקרה למשל, במידה רבה, סביב הקהילתית ההתמודדות של השירותים החברתיים עם מגפת הקורונה). אנו רואות את הצורך בכך במקומות רבים בארץ. למשל, סביב תחום ההתחדשות העירונית, אך לא רק בו. ניתן לזהות את ההתפתחות של העבודה הסוציאלית עם קהילות פונקציונליות ועם קהילות ללא מקום, ואלו יוסיפו להתפתח ככל שהגלובליזציה והדיגיטליזציה מחברות יותר ויותר אנשים מסביב לעולם, כולל כאלו המתמודדים עם מצבים דומים או בעיות דומות. בעולם מתחמם ורווי קונפליקטים, גישור ושל דגש נוסף כדאי לשים על פרקטיקות של . יש לחבור למאבק במשבר האקלים יישוב סכסוכים .עבודה סוציאלית ירוקה ולקדם את העשייה סביב נזדקק לאחדות לצורך ההתגברות על האתגרים להעמקת האפשרות המשותפים, ולכן יש לפעול והסיכוי לדו־קיום אמיתי בין יהודים וערבים במדינתנו ובאזורנו, ולחשוב כיצד אנו יכולות לקדם זאת. המגמות כיום מצביעות על הצורך להכשיר עובדות בעיות חברתיות אינן נכתבות על שלטי החוצות בנתיבי איילון וצריך לחפש אותן היטב. אני מסבירה לסטודנטיות שלי שעלינו להיות "בלשיות"; לחפש ללא הרף ולאתר את הרמזים שיכולים לספר לנו משהו על הבעיה החברתית 18

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=