מידעו"ס - גיליון 100 - דצמבר 2022

73 : נושאי פניות לייעוץ בשתי תקופות עיקריות 1 טבלה נושאי הפניות לייעוץ || בדיקה מעניינת לא פחות קשורה לנושאי הפניות לייעוץ. האם מה שהעסיק עובדים סוציאליים בענייני דומה למה שמעסיק 2003-2001 אתיקה בשנים שנה? כדי לקבל תשובה 20־ אותם כיום, לאחר כ לכך עברתי על כל הפניות שהגיעו לוועדה לשם , בהשוואה לשנים 2003-2001 ייעוץ אתי בשנים . בכל אחת מקבוצת השנים בדקתי מהם 2021-2019 נושאיהן המרכזיים של הפניות. התוצאות מוצגות .1 בטבלה שלא במפתיע, הנושא שמקבל את מרב תשומת הלב, גם לפני שנים וגם עתה, הוא שמירת הסודיות, כולל שאלות בדבר חובת הדיווח ובעיקר בדבר הנהלים האתיים והחוקיים בכל הקשור למסירת מידע למטופלים ו/או לאחרים. נראה שיש מודעות רבה של העו"ס לחשיבותם של נושאים אלו, המעוגנים גם בחוק, ולא פחות מכך - לעונשים שיוטלו על מי שיפר את הכללים. לא בכדי העדיפו עובדים רבים להתייעץ בטרם מסרו מידע לאחרים, וטוב שכך. השאלות הבולטות בעניין זה של שמירת סודיות ומסירת מידע לאחרים באו מקרב עובדים בצוות רב־מקצועי. רבים שאלו מה ראוי ומה לא ראוי היקף הפניות לוועדה לשם ייעוץ || בדיקת היקף הפניות של עובדים סוציאליים לוועדה לשם ייעוץ בעניינים אתיים מציגה את הפער בין מה שנה לבין המקובל כיום: בין 20־ שהיה מקובל לפני כ פניות לייעוץ, שהן קצת 32 התקבלו 2003-2001 השנים 2021-2019 פניות לשנה, בעוד שבין השנים 10־ יותר מ פניות לשנה. זהו 48־ פניות לייעוץ, שהן כ 144 התקבלו גידול משמעותי ביותר. בהנחה שהיקף הדילמות האתיות שהעובדים נתקלים בהן לא השתנה בהכרח בשנים האחרונות, ניתן לקוות כי הסיבה לעלייה החדה בהיקף הפניות לייעוץ היא רמת מודעות גבוהה יותר לפעילותה של הוועדה - תוצאה של רמת חשיפה גבוהה הן במדור האתיקה במידעו"ס והן בהרצאות של נציגי הוועדה בפני עובדים סוציאליים. יתכן שהשינוי נובע גם מטעמים טכניים, של דרכי הפנייה לוועדה: בעבר, הפניות נעשו במכתבים, שנשלחו בדואר לאיגוד ומשם לוועדה, ואפשר שהסרבול הביורוקרטי גרם לרבים לדחות את פנייתם או אף לבטלה. כיום הפנייה היא מיידית, לכתובת המייל של הוועדה או לכתובת המייל של יו"ר הוועדה עו"ס מיכה הרן. מעיון בפניות נראה שאחדות מהן נכתבות ספונטנית, ברגע שצצה דילמה אתית, והקלות משחקת בעניין זה לטובה. )N=32( 2003-2001 שנים )N=144( 2022-2019 שנים N N

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=