מידעו"ס - גיליון 100 - דצמבר 2022

45 תהליך השינוי שהמקצוע חווה - מהתמקדות בעיסוק נקודתי לראייה רחבה יותר של התמונה החברתית כולה, נכון גם לעתיד. האיגוד ימשיך ויידרש לפעול בשלוש החזיתות בו זמנית, אולם הפעילות תקבל דגשים חדשים, ההולמים את השינויים בעולם שהאיגוד נדרש לתפקד בו ואת השאלות החדשות העומדות על סדר היום. שוק העבודה המשתנה מכתיב שינויים גם בדמותו של האיגוד המקצועי: העבודה המאורגנת משולבת בהעסקה )Gig Economy במיקור חוץ; "כלכלת החלטורה" ( חורגת הרבה מעבר לאובר או וולט; מתפתחים מודלים חדשים של התקשרות בין עובדים לבין מעסיקים/ משלמים, יחד עם השינויים במשק בכלל ובטכנולוגיה בפרט; הגלובליזציה וחברות רב־לאומיות משנות את פני העבודה; הסכמי שכר קיבוציים והסכמים מסורתיים, גם של עובדים סוציאליים, שוב אינם בגדר אופציה יחידה; פלח העו"סים המועסקים על ידי גופים שאינם כפופים להסכמי השכר האלה ובמסגרות בלתי מאורגנות הולך וגדל, וסביר להניח שגם אופיים של יחסי הגומלין בין איגוד העו"ס לבין ההסתדרות הכללית החדשה יושפע מכך - הן כגוף יציג, והן ברמה הציבורית הכללית. ההפרטה, הקיצוצים והפחתת חלקה של המדינה במימון שירותי הרווחה מעלים בהתמדה את משקל פעילותה של העבודה הסוציאלית במסגרת המגזר השלישי, ובמיוחד כשמתכונת ההעסקה חורגת מזו של הסכמי העבודה המסורתיים. על רקע זה, האיגוד נדרש שוב ושוב למאבקים משמעותיים לשיפור יחסי העבודה, תנאי העבודה והשכר. התחום הפרופסיונלי של פעילות האיגוד יושפע משלושה תהליכים: חברתי, חקיקתי וטכנולוגי. הראשון כולל שינויים בהרכב החברה הישראלית ובצרכים המיוחדים לקבוצות שמשקלן הולך וגדל: חרדים, משפחות במודלים חדשים, עלייה בשיעור הקשישים, וכן הלאה. בנושא השני, מותר לצפות כי השינויים בחברה יתבטאו גם בשינויים בחקיקה, באופן שיוביל להטלת משימות חדשות על שכם העובדים הסוציאליים. בהיבט של התהליך השלישי, ברור שעולם העבודה הסוציאלית מחויב להסתגל לשינויים הטכנולוגיים - לאמץ אותם ולהתאים את אופן פעילותו לאפשרויות החדשות. אילו שירותים אפשר לספק בזום? מה לימדו אותנו תקופות הסגר? אילו פגישות נכון ואפשר לקיים מרחוק ומתי נכון והכרחי להקפיד להיפגש רק פנים אל פנים? איך נרתום את הטכנולוגיה לשיפור התפקוד השוטף ומילוי משימות העו"ס ומתי נאמץ מערכות מומחה מבוססות בינה מלאכותית? האם ניתן לרתום טכנולוגיה לצורך ניטור הפעילות של העובד הסוציאלי בתחומים "רכים", כפי שזה כבר נעשה כיום על ידי גופים רבים, ביניהם מוקדי שירות? תוכנה לעיבוד נתונים מנהלי, המטפלת בכל צורכי עיבוד הנתונים בארגון (משאבי אנוש, כספים, - Enterprise Resource Planning - ERP 4 שיווק, לוגיסטיקה, תפעול וכו') כמקשה אחת (ויקיפדיה). גופי ממשלה ושירות ציבורי אימצו זה מכבר מערכות לניהול משאבים כלל־ארגוני ולמכלול התהליכים 14ERP הנוגעים להם ונשענים עליהם. עולם שירותי הבריאות עובר להתנהל בתיק רפואי ממוחשב. עלינו להניח שהתהליך הזה יגיע אל עולם העבודה הסוציאלית וישפיע עליו. האיגוד והעובדים הסוציאליים צריכים להתבונן סביבם ולהבין מה תהיה נקודת הכניסה הבאה של העולם הדיגיטלי אל שגרת יומם. זהו תהליך המחייב מערכת מיומנויות משודרגות ומציב שורה ארוכה של סוגיות כבדות משקל הקשורות בנוהלי עבודה, הנחיות והכוונה גם בהתייחס לאבטחת מידע, הגנת הפרטיות ועמידה בכללי האתיקה והסודיות, כמתחייב. אלו צריכות להיבחן בסיטואציות חדשות ובעיניים ערות לשינויים בסביבת העבודה המשתנה, כאשר התהליך מחייב לשלב את הטיפול פנים אל פנים עם שירותים מקוונים, שיינתנו באמצעות טכנולוגיות מתקדמות. בתי הספר לעבודה סוציאלית ומסגרות ההכשרה המקצועית הופכים יותר ויותר למוקדי עשייה ומקדמים שיתוף לקוחות - ושוב אינם מסתפקים בהכשרה עצמה. התהליך העובר על האקדמיה בתחום העבודה הסוציאלית דומה במידה רבה להתפתחות המתרחשת בבתי הספר למשפטים, המפעילים קליניקות משפטיות. גם הם יושפעו מהשינויים ויידרשו לשלב כלים חדשים ומיומנויות מעודכנות בתוכניות הלימוד, במסלולי ההכשרה ובהדרכה להטמעתם. מקום חשוב בפעילות האיגוד שמור למידעו"ס - כבמה ידידותית ונגישה לכתיבה אקדמית, לחשיפה מקצועית, לדיון פתוח ולשיח מעשיר, כמו גם כצינור לעדכון ולהזרמת מידע וככלי מעגלי בין האיגוד לחבריו לצורך התנעת מהלכים - גם בפן הארגוני, גם בצד מקום חשוב בפעילות האיגוד שמור למידעו"ס – כבמה ידידותית ונגישה לכתיבה אקדמית ולחשיפה מקצועית; לדיון פתוח ושיח מעשיר; כצינור לעדכון והזרמת מידע; ככלי מעגלי בין האיגוד ולחברים בו

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=