מידעו"ס - גיליון 99 - יוני 2022

44 מן השדה ), יש חשיבות רבה לוויסות 2009( Chrousos על פי לחצים רגשיים ולחזרה לאיזון ושליטה בחיים. זאת הייתה המטרה הטיפולית שלי. ואכן, במהלך הטיפולים איילת עברה שינוי, ובהשפעת השימוש בכלי הטיפולי התחילה לראות את הדברים בגישה חיובית והגיעה להבנה שעליה לבצע שינויים. למשל, לחזק את המערכת הזוגית שלה וליצור עוגנים של התנהגויות חיוביות. כתוצאה מהכרה זו, איילת לא ויתרה על מקצוע הטיפול וחתרה להגיע למצב שבו היא יכולה לחדש את הקשר עם מטופלותיה ולהמשיך את הטיפולים שהופסקו בשל הקורונה. איילת מימשה מטרה זו, ולאחר כמה מפגשים דיווחה לי על חידוש הקשרים. ), שינוי חל כאשר 2017( Rowland כפי שטענה נוצרת היכולת להתבונן פנימה. רפלקציה היא תהליך חשוב למטפלים, משום שהיא מובילה למודעות עצמית Allen( ) ולתחושת “עצמי” גבוהה יותר Divirgilio, 2018( ). על ידי התבוננות פנימית חיובית, איילת et al., 2010 הצליחה לבנות משאבים חיוביים, שהפחיתו את העומס הרגשי ואפשרו לה להכיל ולארגן את חייה. השיטה הטיפולית שבחרתי בה, “משאבת הנפש”, והטבעת המונח “קשיבות טיפולית”, המחישו לאיילת את כלל אזורי חייה. דרך ציור הלב ששרטטה וההבנה כי הוא עמוס בשטחים המסמלים את החסמים בחייה, מצאה בתוכה את הדרך לצמוח ולארגן את התחומים השונים בדרך שתעצים אותה. לסיכום || ייחודיות הכלי “משאבת הנפש” היא ביכולתו לספק תובנות מעמיקות על הנפש באמצעות חקר עצמאי של המטופל. בעזרת תובנות אלו, המטופל יוצא לדרך חדשה של החלמה. עוד מתייחד הכלי ביכולתו למקד בקשיבות של המטופל לעצמו, כחלק מהתהליך הטיפולי. בדרך זו הוא עשוי להוביל להחלמה משמעותית, כפי שקרה במקרה הבוחן. הכלי המתואר ופרוטוקול העבודה יכולים לשפוך אור על התמודדותם של מטופלים נוספים, הנמצאים במצבי לחץ ושחיקה, ולסייע להם בהתמודדות. המאמר מביא תיאור מקרה. “משאבת מגבלות: הנפש” הוא כלי חדשני, שעדיין נמצא בשימוש ניסיוני. השימוש בו הוא באמצעות טיפולים פרטניים וטרם בוצע בו שימוש עם קבוצות ביקורת. למרות זאת, ומכיוון שהמודל נמצא ככזה שניתן להשתמש בו לצורך התערבויות בקרב אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש, מצאתי לנכון לשתף בתרומתו האפשרית לעולם הטיפול. מחקרי המשך שאבצע יכללו התערבויות עם  קבוצות ביקורת. רשימת המקורות ). “תסתכלו על הציור הזה, הוא כולו גוף”: 2010( ’ בוגין, מ פסיכולוגיה תרפיה באמנות - התבוננות על הגוף המדבר. https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=2527 . עברית פגיעה ביכולת ההכלה של המטפל עקב משבר .)2021( ’ לוי, ר בחייו האישיים: איום על הטיפול לצד אפשרות לצמיחה. https:\\www.ranylevy.co.il\buplications ). עבודה סוציאלית פרטנית. בתוך: מ’ חובב, 2012( ’ לונטל, א (עמ’ עבודה סוציאלית בישראלא’ לונטל, וי’ קטן (עורכים), ). הוצאת הקיבוץ המאוחד. 115-144 ). אתנוגרפיה בחינוך. בתוך: נ’ צבר בן 2016( ’ צבר בן יהושע, נ מסורות וזרמים במחקר האיכותני: תפיסותיהושע, (עורכת), ). תל אביב: מכון 118-86 ’ (עמ אסטרטגיות וכלים מתקדמים מופת. Allen, M. S., Jones, M. V., & Sheffield, D. (2010). The influence of positive reflection on attributions, emotions, and self-efficacy. Sport Psychologist , 24 (2), 211-226. https://doi.org/10.1123/tsp.24.2.211 Betts, J. G., DeSaix, P., Johnson, E., Johnson, J. E., Korol, O., Kruse, D. H., Poe, B., Wise, J. A., Womble, M., & Young, K. A. (2017). Anatomy and physiology . OpenStax College. Bono, J. E., Glomb, T. M., Shen, W., Kim, E., & Koch, A. J. (2013). Building positive resources: Effects of positive events and positive reflection on work stress and health. Academy of Management Journal , 56 (6), 16011627. https://doi.org/10.5465/amj.2011.0272 Business News Daily Editor (2020, May 31). Employees reveal how stress affects their jobs. Business News Daily. https://www.businessnewsdaily.com/2267workplace-stress-health-epidemic-perventableemployee-assistance-programs.html Chrousos, G. P. (2009). Stress and disorders of the stress system. Nature Reviews Endocrinology, 5 (7), 374–381. https://doi.org/10.1038/nrendo.2009.106 Colzato, L. S., Ozturk, A., & Hommel, B. (2012). Meditate to create: The impact of focused-attention and openmonitoring training on convergent and divergent thinking. Frontiers in Psychology , 3 (APR). https://doi. org/10.3389/fpsyg.2012.00116 ComPsych (2019, October 22). More than one-third of Employees say “people issues” cause the most stress at work. https://www.compsych.com/press-room/ press-article?nodeId=5e35641b-dfe3-4e87-906666c420b0a234 Divirgilio, N. (2018). Therapist, know thyself: Selfreflective practice through autoethnography . https:// sophia.stkate.edu/ Dlugos, R. F., & Friedlander, M. L. (2001). Passionately committed psychotherapists: A qualitative study of their experiences. Professional Psychology: Research and Practice , 32 (3), 298–304. https://doi. org/10.1037/0735-7028.32.3.298 Elliott, D. M., & Guy, J. D. (1993). Mental health professionals versus non-mental-health professionals: Childhood trauma and adult functioning. Professional Psychology: Research and Practice, 24 (1), 83–90. https://doi.org/10.1037/0735-7028.24.1.83 Fairburn, C. G., & Cooper, Z. (2011). Therapist competence, therapy quality, and therapist training. Behaviour Research and Therapy , 49 (6-7), 373-378. https://doi.org/10.1016/j.brat.2011.03.005

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=