מידעו"ס - גיליון 99 - יוני 2022

37 מוקד שליטה חיצוני. התהליך הקבוצתי סייע לילדים לצאת מהעמדה המפצלת אל חוויה אינטגרטיבית (אנדרסון וברגשטין, ) ומראיית בעלי החיים כאובייקט אל תפיסתם 2001 כסובייקט. בפינת החי יש לבעלי החיים שם וסיפור חיים, והתייחסות המנחים אליהם הייתה כאל סובייקטים. באמצעות תהליך שינוי של תפקיד הילדים - ממטופלים התלויים באחר למטפלים בעלי כוחות פנימיים, עזרו מנחי הקבוצה לילדים לראות גם הם את בעלי החיים כסובייקט, לקשור עימם קשר איכותי ולבסוף לקיים עמם אינטראקציה הדדית. בהיבט הרחב יותר, בסיום התהליך יכלו הילדים לראות את עצמם כבעלי השפעה ויכולת בתוך מערכות היחסים שבחייהם. על אף האתגרים שעמדו בעת הקמת הקבוצה, למשל: קושי בנסיעות, קשיי השפה ומספר המפגשים המועט, ניכר כי התהליכים שחוו הילדים היו משמעותיים ועוצמתיים והותירו חותם אצל כל המשתתפים. הילדים התגייסו לקבוצה, הגיעו בעקביות למפגשים, שיתפו מחייהם ומעולמם הפנימי ויצרו חיבורים בין־אישיים. הבסיס לחיבורים היו הנרטיב המשותף שהם חולקים, החיבור למנחים, ובעיקר תחושת המשמעות בהיותם המטפלים באחר - בעל החיים, הזקוק להם. המנחים זיהו הרחבה בביטויים רגשיים, בהתגברות על פחדים וביכולת לתת אמון ולסמוך על אחרים. כמו כן, חברי הקבוצה יצרו לעצמם קבוצת תמיכה אשר המשיכה להתקיים מעבר למפגשי הקבוצה, על אף היותם תושבי כפרים שונים. מסקנות || לאור האמור לעיל, נראה כי חיבור של ילדי אומנה למרחב חי ולמפגש עם בעלי חיים מכניס תנועה ומהווה קרקע פורייה להתפתחות תהליכים תומכים ומקדמים. זאת מכיוון שסטינג כזה יוצר מרחק ממציאות החיים האובייקטיבית של הילדים ומאפשר להם חוויית חיים אחרת - של היותם משמעותיים, בעלי כוחות פנימיים וכוחות המשפיעים על האחר. על כן, אנו ממליצים להקים קבוצות נוספות, אשר תעבודנה בשיתופי פעולה דומים (ילדים - בעלי חיים) בפינות חי. יש להעמיק את החקירה וההתבוננות במרחבי עבודה אלה, כדי להבין לאשורה את השפעת  טיפול הילדים בבעלי חיים על עולמם הרגשי והחברתי. רשימת המקורות הוצאת עם עובד. על אי היכולת לחלום. .)2011( ' אוגדן, ת' ה מודן. מאמרים קליניים על קליין וביון. .)2001( ' אנדרסון, ר', וברגשטין, מ . תהליכי גיבוש זהות אצל מתבגרים באומנה ובאימוץ .)2005( ' דויטש, ח מכון סאמיט. . חיות ). הקשר בין ילדים לבין בעלי חיים - מגוון היבטים 2000( ' דורון, ש .19-8 ' עמ ,11 , וחברה חשיבותו של המפגש הבלתי־אמצעי בין ילדים .)2000( ' לב, ד', ורדו, ר https://meyda.education.gov.il/files/shefi/ : אוחזר מתוך לבעלי חיים. alon_baalei_haim_november_2017/maamarakademi.pdf עם עובד. משחק ומציאות. .)2004( ' ויניקוט, ד' ו , כנסת ישראל. 2016- חוק אומנה לילדים, התשע"ו ). סיוע טיפולי בעזרת בעלי חיים - משולשים טיפוליים, 2012( ' יהודה, י קשר יישומים פסיכו־תרפויטיים בעזרת בעלי חיים. בתוך י' יהודה (עורך), ). הוצאת מכון מגיד. 66-25 ' (עמ אדם חיה ). טיפול בעזרת בעלי חיים לילדים הסובלים מהתקשרות 2008( ' פריש־פלס, נ .30-13 ' עמ ,38 , חיות וחברהלא־בטוחה כתוצאה מהתעללות או הזנחה. . הוצאת אח. תרפיה במשחק בילדים שעברו התעללות .)2005( ' קטנאך, א ). הבניית קו־הנחיה בהדרכה בעבודה סוציאלית. בתוך: נ' 1997( ' רוזנוסר, נ', ונתן, ל . מרכז ציפורי. 397-385 ' , עמ הנחיית קבוצה - מקראהרוזנוסר ול' נתן (עורכים), . הוצאת צ'ריקובר. המרפא הפרוותי .)1996( ' שליו, א Bauer, J. E., & Heinke, W. (2003), Treatment family care homes for disturbed foster children. Child Welfare, 76 (55), 478-490.0 Berger, R., & McLoed, J. (2006). Incorporating nature into therapy: A framework for practice . The Journal of Systemic Therapies, 25(2), 80-94. 4 Cantos, A. L., & Gries, L. T. (2010). Therapy outcomes with children of foster care: A longitudinal study. Child and Adolescent Social Work Journal, 27, 133-149. 0 Carr, S. (2018). The attachment-related benefits of animal companions in foster care. International Journal of Birth and Parent Education, 5( 2), 33-34.4 Craven, P. A., & Lee, R. E. (2010). Transitional group therapy to promote resiliency in first-time foster children a pilot study. Journal of Family Psychotherapy, 21 (3), 213-224.4 Davidson-Arad, B. (2005). Structural analyses of the quality of life of children at risk. Social Indicator Research, 73 (3), 409-429.9 Goemans, A, Van Geel, M., Van Beem, M., & Vedder, P. (2016). Developmental outcomes of foster children: A meta-analytic comparison with children from the general population and children at risk who remained at home. Child Maltreatment, 21 (3), 198-217 Hudson, J, Nutter, R. W., & Gallaway, B. (1994). Treatment foster family care: Development and status. Community Alternatives : International Journal of Family Care, 6( 2), 1-24.4 Lehmann, S., & Kayed, N. S. (2018). Children placed in alternate care in Norway: A review of mental health needs and current official measures to meet them. International Journal of Social Welfare, 27 (4), 364-371.1 Levinson, B. M. (1969). Pet-oriented child psychotherapy. Charles C. Thomas Publisher, Ltd.d Veevers, J. E. (1985). The social meanings of pets: Alternative roles for companion animals. Marriage & Family Review, 8 (3-4), 11-30.0 PDF להורדת המאמר בקובץ

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=